Olery’nin yaptığı araştırmalar internet üzerinde yapılan otel yorumlarının ne derece önemli olduğunu ortaya koyuyor. Son yıllarda otel başına yapılan ortalama yorum sayısı logaritmik olarak artış göstermekte. 2013 yılında bu sayının otel başına 332, 2014’te ise 465 olması bekleniyor. Bu da misafirlerin konakladıkları oteller hakkında gitgide daha fazla yorum yazdıklarını ortaya koyuyor.
Yorumlardaki bu artışın önemi, okuyucu kitlesi tarafından bu yorumların nasıl karşılandığı ve kararlarına ne derece etki ettiği incelendiğinde ortaya çıkıyor. Araştırmalardan çıkan sonuçlara göre misafirlerin %81’i yorumları önemli buluyor, %46’sı otel yorumları yazıyor, daha da önemlisi %49’u hiç yorumu olmayan bir otele rezervasyon yaptırmayacaklarını belirtiyor.
Otellerin yıldızları ile otellere verilen puanlar paralellik gösteriyor. Daha çok yıldıza sahip otellerin ortalama puanları da diğer otellere göre daha yüksek oluyor. İnternetteki otel yorumlarının %47’si erkekler tarafından yazılırken %53’üni kadınlar yazıyor. Bunun yanında erkeklerin kadınlara oranla daha fazla şikayetçi oldukları görünüyor. Erkeklerin otellere verdikleri ortalama puan 7,8 iken kadınlarda bu rakam 8.5 olarak gerçekleşiyor.
Yazılan yorumlar yaş gruplarına göre de farklılık gösteriyor. 35-49 yaş arası misafirler %45 ile en çok yorum yazan grubu oluşturuyor. Bunu %30 ile 25-34 yaş grubu, %22 ile 50-64 yaş grubu takip ediyor. Yazılan yorumların seyahat amacına göre dağılımı da şu şekilde gerçekleşiyor: eğlence için seyahat edenler yorumların %58’ini, iş ve eğlence için seyahat edenler %36’sını ve sadece iş için seyahat edenler %6’sını yazıyor.
Yorumların yazıldığı cihazlarda da önemli değişimler söz konusu. Gitgide artan akıllı telefon kullanımına paralel olarak mobilden yazılan yorumlar da artış gösteriyor. Araştırmaya göre yorumların %22’si cep telefonundan yazılıyor.
Yorumların hangi sitelere yazıldığına bakıldığında TripAdvisor 60 milyon yorum ile ezici bir üstünlüğe sahip. TripAdvisor’u 14.3 milyon yorum ile Booking.com ve 4 milyon yorum ile Expedia takip ediyor. Best China Hotel 3.5 milyon, HRS 3 Milyon ve Hotels.com da 2 milyon yorumla dikkat çekiyor.
Özetle, gerek yorum yazmadaki artış trendi, gerekse seyahat edenlerin yorumlara verdiği değer internetteki yorumların önemini bir kez daha ortaya koyuyor. Bunun yanında mobil cihazların kullanımındaki artış da otellerin dikkat etmesi bir etken olarak öne çıkıyor.
Yukarıda bahsettiğimiz yorum sitelerinde ve sosyal medyada birçok mecraya dağılmış yorum, şikayet ve istek gibi misafir geri bildirimleri oteller için önemli göstergeler oluşturuyor. Tüm bu mecraları ayrı ayrı takip etmek oldukça yoğun ve işgücü gerektiren bir süreç gerektiriyor. Fakat online itibar yönetimi sağlayan ReviewPro bu noktada yardımınıza koşuyor. ReviewPro yorum sitelerinde ve sosyal medyada oteliniz ile ilgili konuşulan tüm yorum ve içeriği tek platformdan yönetmenizi sağlar. Çok daha az çabayla etkin şekilde yorumlarınızı izlerken hızlı aksiyon alabilirsiniz.