İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir, Nasıl Çalışır?
Kişisel verilerin korunması ve tanıtım amaçlı iletilerin sınırlandırılması, günümüzde dijital dünyanın üzerine en çok düşündüğü konulardan biri. Bu amaçla, neredeyse dünyanın her yerinde kapsamlı yasal düzenlemeler yapılıyor. Yapılan bu kapsamlı yasal düzenlemeler sayesinde, şirketlerin daha önce iletişim bilgilerini aldığı tüketicilerle iletişiminin sistematik bir şekilde kontrol edilmesi, tüketicilerin de kendilerine hangi yollarla ulaşılmasını tercih ettiğini belirtmesi mümkün oluyor. İleti Yönetim Sistemi (İYS), temelde bu fikirle ortaya çıkan yasal düzenlemenin bir sonucu. İYS’nin bütünüyle devreye girmesiyle birlikte, tüketiciler hangi şirketin kendisine ulaşabileceğini ve hangi iletişim kanalından ulaşmasını istediğini belirleyebilecek. Böylece, tüketicinin sıklıkla ilgilenmediği duyurularla rahatsız edilmesinin önüne geçilecek.
İleti Yönetim Sistemi (İYS) nedir?
Müşterilere gönderilen ticari iletilerin belirlenen istisnalar dışında müşteri onayı alınmadan gönderilmesinin ve müşterinin izin vermesi durumunda da gönderilen iletilerde müşteri tarafından ileti akışına son verilebilmesiyle ilgili düzenleme, 6563 sayılı “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” ve “Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik” kapsamında gerçekleştirilmişti.
Hem Kanun hem de Yönetmelik’te, ticari iletilerin gönderimi için alınacak izinlerde, eğer onay fiziksel ortamda alınıyorsa ıslak imza alınması gerekiyor. Bunun yanında, bu belgelerin fiziksel olarak saklanması zor olacağı için elektronik ortamda onay alınması daha çok uygulanan bir yöntem. Bu durumda ise alıcının verdiği iletişim kanallarına bir gün içinde iletilmesi gerekiyor. Bu durumda ise elektronik ortamda saklanan tüketici verilerinin, güvenliğinin sağlanması en önemli şart.
İleti Yönetim Sistemi, bu süreçlerin tamamında hem şirketlerin hem de tüketicilerin sorun ve ihtiyaçlarına yönelik üretilmiş bir çözümdür. Ticaret Bakanlığı tarafından Kanun ve Yönetmelik üzerinde tanımlanan şartların yerine getirilebilmesi için çeşitli düzenlemeler de takip eden süreçte gerçekleştirildi. Tüm bu süreçlerin hem şirketler hem de tüketiciler tarafından tek ortamda yönetilebilmesi amacıyla da Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne verilen izinle birlikte İleti Yönetim Sistemi kuruldu.
İleti Yönetim Sistem, tüketiciler tarafından ileti gönderme izni verdiği işletmelerin kendisine hangi yolla ulaşmasının belirlenmesini, izinlerin sonlandırılması gibi amaçlarla kullanılacak. Şirketler ise İYS’yi izinleri saklayıp yönetmeleri için kullanılıyor.
İleti Yönetim Sistemi (IYS) zorunlu mudur?
Tüketicilere e-posta, SMS, telefon gibi yollarla ulaşmak isteyen, her ölçekten işletmenin İleti Yönetiim Sistemi kullanması zorunlu hale getirilmiştir. Bu zorunlulukla amaçlanan, tüketicilere kendilerinin onay vermediği yollarla uygulanmasının engellemesi olmakla birlikte, şirketler için de verileri ve izinleri güvenilir bir ortamda saklayıp yönetebilmek için kurulmuş olan İleti Yönetim Sistemi’nin kullanımının yaygınlaştırılmasıdır. İYS sistemi kullanması zorunlu tutulan işletmeler için bu sisteme kayıt olmak, kolay ve gereklidir.
İleti Yönetim Sistemi (IYS) ertelendi mi?
Ocak 2020’de şirketlerin başvurularının alınmaya başladığı İYS sistemi, o tarihten beri başvuru almaya devam ediyor. Temmuz ayında şirketlerin kullanımına sistemin açılmasıyla birlikte de uygulamanın takviminde yeni bir dönem başlamış oldu. 1 Eylül 2020 itibariyle İYS sistemi, tüketicilerin de kullanımına açılacak. Şirketlerin elinde bulundurduğu iletişim onay formlarını sisteme yükleme süreci ise devam ediyor.