Verimlilik, günümüzün en çok tartışılan kavramlarından biri. Şirketlerin özellikle Koronavirüs salgını nedeniyle geçirdiğimiz şu zorlu günlerde evden çalışmaya teşvik etmesiyle birlikte, verimlilik tartışmaları daha da önemli hâle geliyor. Bu tartışmalarla ilgili dünya çapında çok önemli araştırmalar da yapıldı ve yapılmaya devam ediyor. Örneğin FlexJobs’un düzenli olarak yayınladığı uzaktan çalışma raporlarına göre, evden çalışan personellerin yüzde 80’i çok daha az stres yaşadığını belirtirken, yüzde 65’i ise daha verimli çalıştığını ifade ediyor. Aynı rapora göre, son 5 yılda uzaktan çalışma oranı yüzde 44 artmış durumda.
Evden çalışmanın avantajları olduğu gibi, dikkat dağıtıcı pek çok dış etkenin bulunduğu ev ortamında da verimli bir şekilde çalışabilmek için farklı yöntemler deneniyor. Evde verimli bir çalışma ortamı yaratabilmek, işlerin aksamasını engellemek ve süreci sağlıklı bir şekilde yürütebilmek için uygulanabilecek çok basit ancak etkili olduğu bilinen yöntemlerden bahsetmenin tam zamanı… Özellikle şu anda yaşadığımız bu gibi kriz durumlarında, çalışanların tamamının en yüksek verimliliği göstermesi oldukça önemli. Kaygının, stresin, üzüntünün arttığı bir ortamda, evden çalışan kişiler, nasıl daha verimli olabilir? Aşağıdaki yöntemler, evden çalışmanın negatif etkilerini azaltmanızı ve günü verimli bir şekilde geçirmenizi sağlayacak.
1- Doğru çalışma ortamını yaratın
Evden çalışırken de doğru çalışma ortamını yaratmak çok önemli. Mümkünse, bir masada çalışmayı tercih edin. Böylece, dikkatinizi dağıtan şeylerden uzaklaşıp kısmî ofis ortamını yaratmış olacaksınız. Çalıştığınız masanın ve oturduğunuz sandalyenin, ofisinizdekiler kadar olamasa da rahat hissetmenizi sağlaması gerek.
2- Ev sakinleriyle ilişkilerinize dikkat edin
Evden çalışırken, çoğunlukla evin diğer sakinlerinin dikkatinizi dağıttığına da şahit oluyorsunuzdur. Bunun önüne geçebilmek için, çalıştığınız saatler boyunca ev sakinlerinin olabildiğince sizinle iletişim kurmamasını sağlamaya çalışın. Anlayışla karşılayacaklardır. Eğer çalışma odası gibi bir ortam yaratabiliyorsanız, bu çok daha verimli olur.
3- Dikkat seviyenizi korumak için ara verin
Ofiste olmamanız ve etrafınızda iş arkadaşlarınızın bulunmaması gibi faktörler, aralıksız çalışma sistemine yol açmamalı. Kendi dikkat seviyenizi koruyabileceğiniz aralıklarla masadan kalkın, ufak molalar verin. Bunun için, telefonunuzun alarm özelliğinden yararlanabilirsiniz. Bu molalarda küçük esneme hareketleri yapmak fiziken ve zihnen toparlanmanızı sağlayacak.
4- Üstünüzü değiştirmeyi unutmayın
Çalışmaya başlamadan önce, pijamalarınızla masanın başına oturmamanız gerektiğini unutmayın. Üstünüzü değiştirin. Elbette takım elbise giymek zorunda değilsiniz. Ancak bir işe başlıyorsanız, olabildiğince iş yerine gidiyormuş gibi hissetmek ve işin ciddiyetiyle hareket etmek için üstünüzü değiştirmek işinize yarayacak. Zihninizi işe başladığınıza ikna edebilmek için, bu ufak ‘hileye’ ihtiyacınız var.
5- Yatak odanızda çalışmayın
Çalışmaya başlamadan en az 10 dakika önce uyanın. Zihnen ve fizîken işe başlamaya hazır hale gelebilmek için buna ihtiyacınız var. Birden fazla alanı kendinize çalışma ortamı olarak belirleseniz bile, yatak odanızı kesinlikle bundan muaf tutun. Orası, sizin için her zaman rahatlama ve işten uzaklaşma ortamı olarak kalmalı.
6- Rutininizi gözden geçirin
Ev işlerinizi mesai saatlerinizin dışında yapmaya özen gösterin. Elbette çalıştığınız ortamın dağınık olmaması, temiz olması önemli ve yemek yapmaya ya da bulaşık yıkamaya da ihtiyacınız var. Ancak tüm bunları yapmak için mesai saatlerinizi kullanmayın. İşe gidip gelmek için yolda zaman harcamadığınızı hesaba katın, bu ekstra zaman diliminde ev işlerini pekala halledebilirsiniz.
7- Doğru araçları belirleyin
Ekip içinde koordinasyonun devamlılığını ve iş akışının verimliliğini sağlayabilmek için, doğru araçları seçmeniz şart. Ekip arkadaşlarınızla sıklıkla yazışmanız, belki de görüntülü veya sesli iletişim kurmanız gerekecek. İş dağılımını ve iş süreçlerini takip edebilmek için de belli programlara ihtiyaç duyabilirsiniz. Tüm bu program ve uygulamaları ekip üyelerinin tamamının verimli ve sağlıklı bir şekilde kullanabiliyor olması gerek.
8- İletişim kopukluğuna neden olmayın
Aşırı iletişim kurmaktan da bütünüyle iletişimsiz kalmaktan da kaçının. Bilgisayar başında olmadığınız anları ekip üyelerine bildirmeyi unutmayın. Online toplantılarda senkronizasyon sıkıntıları yaşamamak için, toplantıda konuşulan konuları not almayı unutmayın. Ekibinizin boyutuna göre en verimli olacağını düşündüğünüz online toplantı aracını seçip kullanın.
Bonus: Ufak değişiklikler işe yarıyor
Aşağıdaki minik tavsiyelere de göz atmayı unutmayın. Her biri, aslında çalışmalarınızın daha verimli olmasını sağlayacak:
- Dikkatinizin dağıldığını hissettiğiniz anlarda, ufak aralar vermeyi unutmayın. Arkadaşlarınız ve ailenizle konuşun.
- D Vitamini alabileceğiniz besinleri daha sık tüketin. Yemek saatlerinizin belli olmasına ve buna uymaya dikkat edin, tıpkı ofiste yaptığınız gibi. Öğün atlamayın.
- Ekibinizle iş dışında konular konuştuğunuz bir sosyal medya grubu da oluşturabilirsiniz. Bu, ekip içi iletişimi daha verimli ve keyifli hale getirecek.
- Su içmeyi unutmayın, egzersiz yapmayı ihmal etmeyin.
- Ekibinizle konferans konuşması gerçekleştiriyorsanız, minik bir sohbetle başlamayı tercih edin. Hiçbir toplantıda doğrudan iş konuşmaya başlanmadığını unutmayın. Birkaç dakikalık sohbetler bile keyifli çalışma ortamınızı geri kazanmanızı sağlayacak.