Otelinizin Doluluk Oranını Artırmak İçin 10 İpucu

0

Konuk ağırlama sektörü rekabetin oldukça yoğun olduğu bir pazar olmakla beraber oteller sürekliliklerini sağlamak için sezon dışında bile doluluk oranlarını en üst seviyede tutmalı. Özellikle sezon dışında bu oranı artırmak işletmelerin uzun vadeli kârlılıklarını korumak için önemli çünkü oteller maliyetleri yüksek işletmeler. 

Akıllı teknolojiler kullanarak maliyetleri düşürmek de oteller için karlılığı sağlayan çözümlerden biri ancak yinede ana gelir kaynağı hizmet satışı olan oteller için bu tasarruf yöntemi yıl boyunca yeterli olmayacaktır. Otel doluluk oranlarını yıl boyunca üst seviyede tutmanın en stratejik yollarını yazımızda inceledik.

Otel Doluluk Oranını Artırmak İçin 10 Etkili İpucu

İpuçlarına geçmeden önce global turizm sektörü hakkında birkaç istatistik pazarın öngörülen büyüme potansiyelini ve teknoloji yatırımı gerekliliğini görmek için faydalı olacak;

  • Seyahat edenlerin yarısından fazlası (%54) konaklama yükseltmeleri için ödeme yapmaya, %47’si ise uçuş veya tren yükseltmelerine yatırım yapmaya istekli. 
  • Expedia’ya göre, gezginler için en cazip fırsatlar; otel rezervasyonlarında, önceden yapılan, son dakika ve paket konaklamalarda sunulan ücretsiz ek hizmetler ve indirimlerdir..
  • Tüketicilerin %83’ü için üçüncü taraf rezervasyon sitelerindeki ve sosyal medyadaki olumlu yorumlar, bir oteli diğerine tercih ederken önemli bir faktördür.
  • Her beş gezginden üçü, avantajlarını en üst düzeye çıkarmak için sürekli olarak tek bir marka veya tek bir kredi kartı ile rezervasyon yapıyor.
  • Küresel gezginlerin %80’i için, kişisel cihazlarını Wi-Fi’den yayın uygulamalarına kadar tesis içi teknolojiyle sorunsuz bir şekilde kullanabilmek önemlidir.

Diğer ipuçları ise; 

  1. Dinamik Fiyatlandırma Stratejileri Benimsemek

Dinamik fiyatlandırma modelini benimsemek bir otelin doluluk oranını artırmanın en etkili yollarından. Dinamik fiyatlandırma, piyasa talebine, rakip fiyatlarına ve doluluk seviyeleri gibi içsel faktörlere dayalı olarak oda fiyatlarını gerçek zamanlı olarak düzenlemek olarak tanımlanabilir ve oteller, özellikle talebin yüksek olduğu sezonlarda gelirlerini artırmak için bu yola başvururken talebin düşük olduğu sezonlarda da bu yol izlenerek otelin misafir alması sağlanabilir. Dinamik fiyatlandırma politikasını benimseyen oteller fiyatlarının rakipleri arasında ikna edici kalmasını sağlayabilir ve aynı zamanda yoğun ve düşük sezonlarda gelirlerini daha iyi seviyelere çıkarabilir.

Bir örnek vererek detaylandırmak gerekirse; oteller odalarına talebin yüksek olacağı yaz mevsimi, kongreler veya yerel etkinlikler gibi dönemlerde fiyatlarını artırabilir. Bu gibi yoğun dönemlerde misafir bulma sıkıntısı çekmeyeceği, aksine fazla talepleri geri çevirebileceği dönemleri fırsata çevirebilir. Öte yandan, düşük talep dönemlerinde oda fiyatlarını düşürmek, oteli normalde tercih etmeyecek bütçe limitlerine sahip gezginleri bile çekebilir. Bu esnek fiyatlandırma stratejisi, arz ve talep dengesini sağlamaya yardımcı olurken, odaların dolu olmasını garanti eder, düşük sezonlarda bile doluluk oranını korumaya yardımcı olur.

Düşük sezon seyahatiyle ilgili dikkat çekici bir istatistik, seyahat edenlerin yaklaşık %62’sinin daha az kalabalık ve daha uygun fiyatlar için düşük sezonda seyahat etmeye açık olduğu. Bu eğilim özellikle uygun fiyatlara ve daha samimi, kalabalıktan uzak deneyimlere değer veren Z ve Y kuşağı gibi genç gezginler arasında öne çıkıyor​. 

Ayrıca düşük sezon seyahati, daha ucuz uçak biletleri, daha az rekabet ve popüler turistik yerlerde daha az kalabalık gibi birçok avantaj sunuyor. Bu artılar deneyimi iyileştirirken maliyetleri en aza indirmek isteyen gezginler için düşük sezon seyahatini cazip bir seçenek haline getiriyor​. 

İyi yürütülen bir dinamik fiyatlandırma stratejisi, talep eğilimlerini analiz eden ve fiyatlandırma kararlarını hızla vermenizi sağlayan gelişmiş gelir yönetimi araçları gerektirdiğini unutmamak gerek. Dinamik fiyatlandırma stratejileri oluşturmak için otel yazılımı kullanarak, talep dalgalanmalarını, sezonluk değişiklikleri ve rakip fiyatlarını anlık olarak analiz edebilir ve fiyatları buna göre optimize edebilirsiniz.

2. Doğrudan Rezervasyonlara Odaklanın ve OTA Bağımlılığını Azaltın

Tripadvisor ve Expedia gibi Çevrimiçi Seyahat Acenteleri (OTA’lar) otelinize misafir çekmenizi sağlayacak değerli platformlardır, ancak bu gibi platformların uyguladığı komisyon ücretleri otel gelirlerinin azalmasına sebep olabilir. Otellerin OTA’lara olan bağımlılıklarını azaltmak için, misafirlerin otele web sitesi üzerinden aracısız, doğrudan rezervasyon yapmaları teşvik edilebilir. Rezervasyonunu bir OTA platformu yerine otelin kendi web sitesinden yapacak olan misafirlere özel indirimler, ücretsiz Wi-Fi gibi avantajlar veya esnek iptal politikaları sunarak dikkatlerini çekebilirsiniz. Bir OTA’ya komisyon ödemek zorunda kalmayacağınız her bir rezervasyon otellerin karlılık oranları da artırır.

Bu aşamada web sitenizin sunduğu kullanıcı deneyimini iyileştirmek de aynı derecede önemlidir çünkü içinde yaşadığımız dijital çağ hızı her şeyin önüne koyuyor. Web sitenizden sağladığınız rezervasyon sürecinin sorunsuz ve mobil uyumlu olduğundan, fiyatlandırma ve müsaitlik bilgilerinin doğruluğundan emin olmalısınız. Sohbet botları veya 7/24 canlı destek gibi araçlar, ziyaretçilere rezervasyon yapmadan önce sorularına yanıt bulmalarında yardımcı olabilir. Oracle’ın bulut tabanlı PMS çözümü Opera Cloud PMS otellerin doğrudan kendi web siteleri üzerinden rezervasyon almalarını sağlayan entegrasyonlara sahiptir. 

3. Çevrimiçi Varlığınızı Görünürlük İçin Optimize Edin

Oteliniz için güçlü bir çevrimiçi profil oluşturmak ve görünürlüğünüzü artırmak doluluk oranlarını artırmanızı sağlayabilir.  Görünürlüğünüzü artırmak için web siteniz ve sosyal medya kanallarınıza odaklanabilir, reklam, influencer ortaklıkları gibi tanıtım kampanyaları düzenleyebilirsiniz. Web sitesi ve blogların anahtar kelime optimizasyonu (SEO) güçlendirmek Google gibi arama motorlarında arama sonuçları sıralamanızı iyileştirmenin anahtarıdır. Web sitenizin doğru anahtar kelimeler eklenmiş kaliteli bir içeriğe sahip olması ve kullanıcı dostu bir tasarıma sahip olmanız ilgili arama sonuçlarında öne çıkmanızı sağlayacak önemli araçlardır. 

Ayrıca, güçlü bir sosyal medya varlığı sürdürmek, potansiyel misafirleri otelinize çekmenin günümüzdeki en önemli yollarından biri. Sosyal medya hesaplarınızda düzenli olarak yüksek kaliteli fotoğraflar, sanal turlar, misafir yorumları ve özel teklifler gibi ilgi çekici içerikler paylaşmak, otelinizin daha çok kişi tarafından fark edilmesini sağlar. Sosyal medya, misafirlerle doğrudan iletişim kurmanıza, soruları yanıtlamanıza ve sorunları gerçek zamanlı olarak çözmenize de olanak tanır, bu da otelinizin itibarını artırır.

Google Ads veya sosyal medya reklam kampanyalarına yatırım yaparak, daha fazla gezgine ulaşabilir ve belirli hedef kitlelere yönelik reklamlar sunabilirsiniz.

4. Promosyonlar ve Paketler Sunun

Özel promosyonlar ve tatil paketleri oluşturmak, daha geniş bir gezgin kitlesini web sitenize çekmek için yararlı olabilir. Tatil paketlerinizi hedef kitlenizin ihtiyaçlarına ve tercihlerine göre özelleştirin. Örneğin, çocuklar için özel olanaklar içeren aile dostu paketler sunabilir veya çiftler için ücretsiz spa seansları veya akşam yemekleri içeren romantik kaçamak paketleri oluşturabilirsiniz.

Mevsimsel promosyonlar, hafta sonu kaçamakları için indirimler, tatil dönemlerinde özel fiyatlar veya düşük sezon için erken rezervasyon fırsatları da yine doluluk oranlarını pozitif olarak etkileyebilecek yollarından. Boş odaları doldurmak için son dakika fırsatları sunmak, özellikle düşük talep dönemlerinde yardımcı olabilir.

5. Kurumsal Müşterilerle Güçlü İlişkiler Kurun

Kurumsal müşterilerle işbirlikleri kurarak bu müşterilerin yaptıkları düzenli iş gezisi trafiğini otelinize çekerek otel doluluk oranlarınızı yükseltebilirsiniz. İş seyahatleri sırasında konaklamaya ihtiyaç duyan işletme sahipleri ve çalışanlar; personeli eğitim programları, konferanslar veya toplantılar için bir araya gelen kurumlar için sezon dışı tarihlerde sunacağınız avantajlı fiyat teklifleri yine yıl boyu sahip olduğunuz doluluğu yükseltecektir. Bu hedef için yerel ve uluslararası firmalarla güçlü ilişkiler ve network kurarak, yıl boyunca belirli bir doluluk seviyesini garanti eden uzun vadeli sözleşmeler yapabilirsiniz.

Kurumsal müşterilere rekabetçi fiyatlar, esnek rezervasyon politikaları ve ek olanaklar sunarak rakiplerinizin arasından sıyrılabilirsiniz. Uzun vadeli işbirliklerinin de size yardımcı olabileceğini unutmayın.

6. Müşteri Yorumları ve Geri Bildirimleri Değerlendirin

Misafir yorumları ve geri bildirimleri otelinize yeni misafirler çekmek ve sadık misafirleri de elde tutmak için önemlidir. Çünkü diğer tüm sektörlerde olduğu gibi potansiyel gezginler de nerede konaklayacaklarına karar verirken işletme hakkında yapılmış yorumları inceliyor, kararlarını buna göre verebiliyor. Otelinizin TripAdvisor, Google Reviews ve OTA platformlarında yüksek puanlar ve olumlu yorumlar almasını sağlamak, doluluk oranlarını önemli ölçüde artırır.

Kullandığınız PMS vasıtasıyla, konaklaması biten misafirlere otomatik mailler göndererek, memnun misafirlerin sizi yorumlamaları isteyebilirsiniz. Diğer taraftan olumsuz geri bildirimlere hızlı ve profesyonel bir şekilde yanıt vermek de yine  itibarınızı iyileştirmenize  yardımcı olur. Araştırmalar misafirlerin %83’ünden fazlasının, arkadaşlarının, ailelerinin ve aktif bir çevrimiçi topluluğun tavsiyelerine bakarak konaklayacağı oteli seçtiğini gösteriyor.

7. Otel Teknolojisine Yatırım Yapın

Modern otel yönetim sistemleri ve teknoloji araçları, operasyonel verimliliği ve misafir deneyimlerini büyük ölçüde geliştirir. Bulut tabanlı bir otel yönetim sistemi (PMS) tercih etmek, günlük operasyonları, check-in, oda atamaları, temizlik programları ve faturalandırma gibi süreçleri kolaylaştırmanıza yardımcı olur. Bu sayede yalnızca misafir deneyimini iyileştirmekle kalmaz, aynı zamanda personelinizin daha kişiselleştirilmiş hizmetlere odaklanmasını sağlayabilir ve misafir memnuniyetini artırabilirsiniz.

Misafir memnuniyetini sağlama daha etkili yollarını öğrenmek için Müşteri Memnuniyeti Nasıl Oluşturulur yazımızı ziyaret edebilirsiniz. 

Ayrıca, müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) yazılımı kullanarak misafirlerin tercihlerinin ve sadakat programı üyeliklerinin takibini yapabilir, onlara daha kişisel deneyimler sunabilirsiniz. Otelinize self servis hizmet sunan kiosklar, anahtarsız oda girişi için mobil uygulama ve anahtar kartı dispenserleri yerleştirerek misafirlerinize check-in’den ödemeye kadar daha teknolojik bir deneyim sunarak doluluk seviyenizi artırabilirsiniz.

8. Yerel Pazarlamaya ve Ortaklıklara Odaklanın

Otelinize yakın çevreden misafir çekmek, uluslararası gezginleri hedeflemek kadar etkili olabilir. Yakındaki işletmelerle, turistik yerlerle ve turizm birlikleriyle işbirliği yapmak, otelinizin yerel halk arasındaki farkındalığını artırabilir. Örneğin, yakınlardaki restoranlar, tur şirketleri veya etkinlik organizatörleri ile ortaklaşa çalışarak onların müşterilerine özel paketler veya indirimler sunabilirsiniz.

Düğünler, kurumsal toplantılar ve konferanslar gibi yerel etkinliklere ev sahipliği yapmak da bir başka etkili yol. Etkinlik katılımcılarının konaklamaya ihtiyaçları olacak ve otelinizi bu tür etkinlikler için tercih edilen mekan haline getirmek, düzenli rezervasyon almanıza yardımcı olur.

9. Kişiselleştirilmiş Hizmetlerle Misafir Deneyimini Geliştirin

Kişiselleştirilmiş hizmet, rekabetçi otelcilik sektöründe başarının anahtarı. Misafirler kendilerini özel ve değerli hissettikleri otellere tekrar gitme eğilimindeler. Yine araştırmalar deneyiminden memnun kalan misafirlerin %57’sinin otele kesinlikle yeniden ziyaret edeceklerini söylerken, %89 gibi şaşırtıcı bir oran da oteli başkalarına tavsiye edeceğini belirtiyor. Misafirlerin tercihlerine dayalı olarak kişiselleştirilmiş hizmetler sunarak, misafir memnuniyetini önemli ölçüde artırabilir ve bu da olumlu yorumlara, tekrar rezervasyonlara yol açar, otel doluluk oranlarına pozitif ivme verir.

CRM sistemi aracılığıyla misafir tercihlerini takip etmek, deneyimleri kişiselleştirmenize yardımcı olur. Örneğin misafirin yemek tercihlerini hatırlamak veya kişisel karşılama ikramları sunmak gibi küçük jestler, misafir üzerinde kalıcı bir etki bırakmanıza yardım edebilir.

10. Çapraz Satış ve Ürün Yükseltme Fırsatlarını Değerlendirin

Çapraz satış ve ürün yükseltme, misafir başına düşen geliri artırırken, genel misafir deneyimini de iyileştirir. Oda yükseltmeleri, ek hizmetler, spa tedavileri veya yerel tur paketleri gibi seçenekler sunarak sadece kârınızı artırmakla kalmaz, aynı zamanda otelinizi misafirler için daha çekici hale getirebilirsiniz. Araştırmalara göre, upsell veya cross-sell tekliflerinden yararlanan misafirler, ortalama %46 daha fazla harcama yapmaktadır

Türkiye otel doluluk oranları

Türkiye’de otel doluluk oranları yüksek ve düşük sezonlar arasında önemli ölçüde farklılık gösteriyor. Genellikle yoğun turizm dönemi olan yaz sezonunda popüler sahil destinasyonları olan Antalya ve Bodrum’da doluluk oranları %60 ila %70 arasında değişiyor. Ancak Türkiye’de 2024 oranları yaz sezonunda beklenenden daha az oldu ve bazı oteller misafir çekebilmek için fiyatlarını %50‘ye kadar indirmek zorunda kaldı​.

Düşük sezonda ise, özellikle İstanbul ve İzmir gibi şehirlerde doluluk önemli ölçüde düşürüyor ve 3 ila 5 yıldızlı otellerde ortalama %40-%50 doluluk görülmektedir​.

Sonuç

Otelinizin doluluk oranını artırmak, stratejik planlama, kişiselleştirilmiş misafir deneyimleri ve modern teknoloji kullanımı gerektirir. Dinamik fiyatlandırma, doğrudan rezervasyonları teşvik etme, çevrimiçi varlığınızı geliştirme ve misafir memnuniyetine odaklanma gibi yöntemlerle bu oranı önemli ölçüde artırabilirsiniz.